Nový průzkum IKEA Life at Home odhalil zásadní roli, kterou domov sehrál v životech Čechů během posledního roku v rámci péče o duševní zdraví a pohodu. Průzkum ukázal, že loni bylo nejdůležitější udržet mezilidské vztahy a pracovat na dosažení správné životní rovnováhy. Pandemie však změnila i způsob, jakým doma žijeme.
Protože se naše domácnosti proměnily v domácí kanceláře, fitness centra, prostor na odpočinek nebo na bezpečná místa během lockdownu, lidé se je snažili přizpůsobit novým situacím, aby se v nich cítili lépe.
„Naše domácnosti se během pandemie covidu-19 staly multifunkčními místy, kde trávíme hodně času. V IKEA sdílíme nadšení pro život v domácnosti a věříme, že domov je pro každého z nás to nejdůležitější místo na světě. IKEA proto provedla další globální kvantitativní průzkum Life at Home ve 34 zemích s 34 387 dotazovanými. Naším cílem bylo poznat, co většina lidí doma zažívá, a přiblížit se tak našim zákazníkům,“ vysvětluje Lucie Žáková, Home Furnishing Direction Leader IKEA Česká republika.
Posuny v mnoha oblastech
Z výsledků průzkumu vyplývá, že lidé, kteří se nyní ve své domácnosti cítí lépe než před 12 měsíci, také zaznamenali zlepšení svého duševního zdraví (31 %). Téměř polovina Čechů (43 %) uvádí, že se v tomto období rovněž zlepšily jejich vztahy s nejbližší rodinou a 45 % respondentů považuje blízkost milovaných za důležitější znak ideálního domova než dříve.
Nicméně 13 % Čechů uvádí, že místo, kde žijí, dostatečně nenaplňuje jejich potřeby duševní pohody. Přibližně 1/3 respondentů, kteří pečují o své duševní zdraví tak, že se věnují zálibám nebo osobním projektům, se nepodařilo najít ve své domácností vhodný prostor. Na tuto skutečnost nemá vliv věk, pohlaví ani životní situace.
Procházky venku jsou důležité
Celých 26 % věkové skupiny 55 let a více přiznává, že jejich bydlení není pro společenská setkávání vhodné. Proto je pro ně příroda a možnost venkovních aktivit v dosahu bydliště velmi důležitá (36 %).
Náročná doba pro mladé lidi?
Na otázku týkající se změny života v pandemii odpovědělo 36 % mladých lidí ve věku 18–34 let, že vidí pozitivní dopad na jejich pracovní nebo studijní situaci. Celých 24 % z nich pociťuje velký význam možnosti mít vlastní pracovní nebo studijní prostor.
Dokonce 1/5 těch, kteří před pandemií žili spíše „venku", se začala zajímat o to, co jim může poskytnout jejich současný domov. Rychlé proměny vnímání osobního prostoru se týkaly zejména mladých lidí (18–34 let), lidí žijících ve městech (výrazně v okolí Prahy) a v nájemních bytech. Domácí prostředí v rámci udržení duševního zdraví uspokojuje celých 52 % respondentů. 18 % z nich si ale zároveň přeje, aby se mohli věnovat činnostem udržující jejich duševní zdraví častěji.
Díváte se do budoucnosti s optimismem?
Přibližně 1/3 Čechů uvádí, že pandemie covidu-19 měla negativní dopad na jejich osobní finance nebo duševní zdraví a 46 % rodin s dětmi do 18 let utrpělo po finanční stránce. Ale stále můžeme vidět i něco pozitivního. 1/3 Čechů uvádí, že se do budoucna dívají s optimismem.
Jak nyní definujete ideální domov?
Soukromí (78 %), pohodlí (75 %) a bezpečí (80 %) jsou klíčové a nepostradatelné prvky domova, které lidé v Česku nejvíce pociťují nebo očekávají. Pokud se zamyslíme nad ideálním domovem, pak se blízkost přátel (31 %) a blízkost zeleně a parků (37 %) stala za posledních 12 měsíců ještě důležitější: 32 procent dotazovaných chce vlastní zahradu nebo balkon, 22 procent chce vlastní osobní prostor pro každého člena domácnosti, 20 procent chce mít prostorný domov a 20 procent chce mít udržitelný domov.
„Díky výsledkům z Česka máme lepší přehled o neustále se vyvíjejících potřebách lidí v domácnosti. Můžeme tak našim zákazníkům lépe pomoci prostřednictvím různých tipů nebo nabídek. Domácnost, ve které se cítíte dobře, může pomoct i vašemu duševnímu zdraví. Proto doufáme, že naše praktické, přístupné a cenově dostupné výrobky našim zákazníkům pomohou znovu si vytvořit vztah k vlastní domácnosti a vyřešit mnoho složitých životních situací,“ uzavírá Lucie Žáková.
O IKEA
IKEA nabízí funkční a dostupné bytové zařízení vysoké kvality, které vyrábí s ohledem na lidi i životní prostředí. Pod značkou IKEA funguje několik různých společností s různými vlastníky. Všichni si ale kladnou za cíl vytvářet lepší každodenní život pro co nejvíce lidí. IKEA byla založena ve Švédsku v roce 1943.
Zdroj info: Antonia Fenwicke Clenel a Marie Cicvárek Fléglová – Adison
Zdroj foto: Pixabay.com