Recyklace, slovo, které dnes zná i malé dítě. Tak nějak se recyklace stala pomalu, ale jistě nedílnou součástí našich životů. A je to dobře, protože je zapotřebí zpracovat to, co člověk svým životním stylem a růstem civilizace a technologií vyprodukoval.
Recyklací rozumíme jakýkoli způsob využití nejrůznějších odpadů. To zjednodušeně řečeno. Kdybychom to chtěli malinko rozvinout, je recyklace jakýkoli způsob využití nejrůznějších odpadů tak, aby že je daný odpad znovu zpracován na pestrou škálu výrobků, materiálů, textilií a látek a ty vše lze nějakým způsobem použít. Může to být využití pro původní, nebo na zcela jiný účel. A recyklace pojímá i přepracování organických materiálů.
Za recyklaci naopak nepovažujeme energetické využití a zpracování odpadů na výrobky, materiály a látky, jež se využívají jako palivo nebo zásypový materiál. Ale co se energií týče, recyklují se i baterie. A věděli, jste, že v Česku se k recyklaci vysbírá skoro polovina baterií? Představte si, že kdyby zůstaly v přírodě, rozkládaly by se až půl tisíciletí! To byl také důvod, proč je září kromě měsíce, kdy se narodil fyzik Luigi Galvani ustanoven i Evropský den recyklace baterií. Konkrétně letos proběhl 9. září.
Recyklace u nás
V Česku se k recyklaci vysbírá opravdu téměř polovina baterií. Drobné zdroje energie (baterie) z našich každodenních pomocníků doma, v práci či jinde po svém dosloužení představují vysoké riziko pro přírodu, ale i naše zdraví. Proto je velmi podstatné, aby baterie nekončily na skládkách, ale v rukách recyklačních společností, které z nich mohou získat cenné suroviny.
Lithiové baterie
Míra sběru a recyklace baterií a akumulátorů roste, ale stejně tak každým rokem narůstá jejich prodej. Tím se násobí i počet vysloužilých zařízení a baterií samotných. Dramatická pak může být situace v případě lithiových baterií, jejichž recyklace je mnohem složitější a dražší, než jiných baterií, přičemž počet lithiovek s ukončenou životností rapidně roste.
Přerod energie chemickou reakcí
Zařízení, která díky chemickým reakcím ve svém nitru vytvářejí elektrický proud, nás obklopují doslova všude. Vždyť jen u vás doma jich najdete okolo padesátky. A prognóza odborníků v tomto směru říká, že n nadcházejících letech bude baterií kolem nás přibývat.
Podle společnosti Mordor Intelligence zabývající se důkladnými analýzami globálního trhu, bude mezi lety 2018 až 2025 globální trh s bateriemi vykazovat roční míru růstu okolo 12 %. Nárůst poptávky po bateriích a akumulátorech lze už dnes pozorovat i u nás v Česku.
To potvrzuje i Radim Tlapák, ředitel internetového obchodu BatteryShop.cz, který je předním prodejcem baterií do mobilních přístrojů na českém trhu: „V roce 2019 meziročně stouply naše prodeje baterií o 16 procent. Mezi nejprodávanější produkty patří zejména akumulátory do notebooků, sílí také zájem po akumulátorech do čteček čárových kódů.“
Nebezpečný odpad, ale i cenný zdroj surovin
S rostoucími prodeji baterií a akumulátorů ovšem ruku v ruce půjde i růst vysloužilých, odpadních baterií, s nimiž se bude potřeba vypořádat. Víte, že baterie a akumulátory patří mezi nebezpečný odpad? A že jako takový nepatří do směsného odpadu a nesmí se skládkovat? A je vám známý fakt, že pokud jsou baterie a akumulátory vyhozeny do komunálního odpadu, hrozí únik škodlivých látek do okolního prostředí?
„Baterie obsahují toxické látky, například těžké kovy jako olovo, rtuť či kadmium – poslední jmenované je přitom klasifikováno jako karcinogen. Zdraví člověka ohrožuje i jedovaté lithium, alkálie nebo hydroxid draselný či sodný, s nimiž se v bateriích a akumulátorech setkáváme. V přírodě se přitom baterie rozkládají dle odhadů 200 až 500 let,“ upozorňuje David Vandrovec, generální ředitel společností REMA, které v tuzemsku zajišťují zpětný odběr a recyklaci elektrozařízení, baterií a akumulátorů či solárních panelů.
Kam s nimi?
Baterie a akumulátory je otřeba odevzdat na příslušných místech k recyklaci. Nejen, že se tak zabrání ohrožení přírody a lidského zdraví, ale navíc mohou baterie sloužit jako zdroj surovin, například železa, zinku, olova, mědi, lithia nebo kobaltu. Dobrou zprávou je, že sběr baterií k recyklaci roste jak v tuzemsku, tak i v celé Evropě.
Sbírám, sbíráš, sbíráme
Zatímco v roce 2011 se podle dat Eurostatu v České republice vysbíralo 26 % všech prodaných baterií, roku 2015 to bylo již 36,3 % a v roce 2018 47,4 %, což zhruba odpovídá průměru Evropské unie. Zároveň roste i objem baterií, které se podaří úspěšně recyklovat. Kupříkladu u olověných baterií dosáhla v Česku v roce 2018 dle Eurostatu míra recyklace přes 80 %, u NiCd baterií se drží nad 90 %.
Lithiové akumulátory jako hrozba i výzva
Mezi nejpoužívanější kategorie baterií se v současné době řadí Li-ion akumulátory, používané například v mobilních telefonech, noteboocích, ale i elektromobilech. „Lithium-iontové akumulátory se pyšní dlouhou výdrží, zpravidla vydrží 500 nabíjecích cyklů. Poté dojde k poklesu kapacity a akumulátor je potřeba vyměnit,“ popisuje Radim Tlapák.
U těchto baterií bohužel nejsou k mání spolehlivá data o míře jejich recyklace, i když samotný trh zaměřený na recyklaci lithiových akumulátorů podle expertů čeká v následujících letech a desetiletích prudký růst. Podle letošní zprávy společnosti Yole Développement by k roku 2025 mělo dosloužit 705 tisíc tun Li-ion akumulátorů, přičemž toto číslo do roku 2040 poskočí na závratných 9 milionů tun. Analýza společnosti zároveň odhaduje, že v roce 2019 bylo zrecyklováno asi 93 800 tun Li-ion baterií, ovšem do roku 2025 by objem recyklovaných „lionek“ mohl dosáhnout na zhruba 460 tisíc tun. A v současné době se ve zrecyklovaných Li-ion bateriích ukrývají suroviny v hodnotě asi 315 milionů dolarů.
Pro recyklační společnosti tak lithiové akumulátory představují atraktivní segment, ovšem ne bez překážek. Předpokládá se, že největší podíl vysloužilých Li-ion akumulátorů bude pocházet z elektromobilů a dalších elektronických vozidel. „Tyto baterie ovšem kladou na recyklační proces zvýšené nároky, jak technologické, tak finanční a zejména bezpečnostní. Nutno také podotknout, že vzhledem k novosti segmentu elektromobility nejsou procesy recyklace vozidlových (průmyslových) lithiových akumulátorů dostatečně rozvinuté. Odborníci tak už nyní upozorňují, že na tuto oblast bude potřeba zaměřit co nejvíce pozornosti, jinak bude svět zaplaven Li-ion akumulátory, které představují značné riziko pro životní prostředí,“ říká David Vandrovec.
A co vy, recyklujete a odevzdáváte správně baterie a akmulátory?
Děkujeme za vyjádření
- Radim Tlapákovi, řediteli internetového obchodu BatteryShop.cz
- Davidu Vandrovcovi, generálnímu řediteli společností REMA
Zdroj foto: Shutterstock.com
Autor: Pavla Košík Jelínková