Pojem realitní kancelář vystihuje společnost, která se zabývá obchodováním s nemovitostmi. Obecně můžeme říci, že je to jakýsi prostřední faktor mezi prodávajícím a kupujícím na trhu s nemovitostmi.
Jakou roli hrají realitní kanceláře?
Realitní kancelář vystupuje na trhu s nemovitostmi jako zprostředkovatel mezi prodávajícími a nakupujícími, za své služby si účtuje předem stanovenou provizi. Výše provize je nutné předem stanovit ve smlouvě, a to absolutní částkou nebo percentuálním podílem. Většina realitních kanceláří se zabývá kompletním prodejem nemovitostí – domů, bytů i pozemků. Realitní kanceláře zprostředkovávají koupi, prodej a nájem nemovitostí, některé se zaměřují i na směny bytů.
Realitní kancelář pro své klienty (majitele nemovitostí) vyhledá kupující, se kterými v případě zájmu uzavře smlouvu a vyřídí s nimi veškerou administrativu s prodejem související. Většina realitních kanceláří nabízí svým klientům bohaté doplňkové služby, ke kterým patří právní poradenství, k čemuž využívají služeb advokáta nebo notáře.
Většina realitních kanceláří však neposkytuje kvalitní služby, což se zejména potvrdí z údajů plynoucí z návrhů smluv. Jejich obsahová kvalita je zpravidla velmi nízká; jednotlivé náležitosti bývají pro klienta znevýhodněny a po podpisu nenabývají platný závazek. K dalším nevýhodám patří neobjektivnost zajištění financování, které zpravidla nebývá ani v nejmenším pro klienta výhodné. V tomto spolupracuje s bankovním ústavem, jehož služby nabízí všem klientům bez ohledu na to, zda je či není pro klienta produkt výhodný.
Pokud tedy chceme využít služeb realitní kanceláře, měli bychom se nejprve dostatečně informovat o jejich službách a zkušenostech s nimi. To samé platí i v případě výběru produktu financování. Raději se sami informujeme a zjistěme si, která banka nabízí nejvýhodnější služby.
Při oslovení realitní kanceláře buďme ostražití
Jak již bylo řečeno, dříve než oslovíme realitní kancelář, zjistěme si o ní co nejvíce informací. Na našem trhu se vyskytuje nemálo realitních kanceláří, které se snaží své klienty podvést a okrást. První známkou bývá ústní uzavření zprostředkovatelské smlouvy, na kterou v žádném případě nikdy nepřistupujme. Naopak, nechejme si zpracovat velmi podrobnou smlouvu, která bude co nejdetailněji obsahovat důležité informace.
zdroj: http://www.sreality.cz/…celare-a2893
foto: iStockphoto / Thinkstock